En vanlig påstand er at for å bli god i fantasy så må man ha skikkelig peiling på sporten (typisk fotball). Vi er bare delvis enig i denne påstanden. Sportskunnskap er viktig, men også annen kunnskap er vel så viktig, og vår erfaring er at mange nybegynnere ikke er klar over dette.
I denne artikkelen vil vi forsøke å utvide horisonten til de som tror fantasy kun handler om sportskunnskap. Vi finner det praktisk å dele typer kunnskap man trenger for å spille bra DFS inn i tre kategorier; Sportskunnskap, Spillkunnskap og Meta-game.
Sportskunnskap
Dette er hva mange tror er alt som trengs for å spille bra DFS. Med god sportskunnskap kan man besvare spørsmål som:
- Hvem er i lagoppstillingen
- Hvem er vanlige målscorere
- Hvem er i form
- Hvem tar cornere
- Hvem får som regel spille 90 minutter
- Hvor mange mål er klubben forventet å score
- Kan Aleksander Kristoff endelig vinne en fjelletappe i Tour de France
- Hvem spiller på samme rekke i en ishockeyklubb
- Hvem pleier å dø først på et CSGO-lag
Hvordan tilegner man seg så denne kunnskapen?
- Delta i sporten
- Se på sporten
- Sjekke hva bookmakerne tror. Norsk Tipping gir odds på det meste av sportene de har fantasyspill på og her kan man se hvilke lag som er storfavoritter og lignende.
- Nettsider og aviser som omtaler sporten, feks forventa lagoppsilling o.l.
- Nettsider dedikert til statistikk om sporten som transfermarkt.com
- Twitter. Lagoppstilling kommer først på klubbenes twitterstrøm. I tillegg kan man følge twitterdiskusjoner om sporten.
- Følge dedikerte fantasy websider gratis eller som abonent
- Og ikke minst snakke med venner om sporten, som er både nyttig og sosialt
Spillkunnskap
Med “Spill” menes spill som i fantasyspill og ikke sport. Dette handler om selve reglene og poengberegning, og hvilke føringer det legger på hvordan man bør spille (eller absolutt ikke bør spille).
Eksempler på spillkunnskap er
- Hvilke poeng som er positivt korrelerte; Hvis en spiller på en klubb får rentbur-poeng, får som regel de andre fra samme klubb også. Når noen scorer så er det ofte en assist fra samme klubb
- Hvilke poeng har negativ korrelasjon? Hvis man har keeper og angriper som spiller mot hverandre så klarer de som regel sjelden å få mange poeng begge to.
- Stablestraff motvirker den positive korrelasjonen av å ta mange i forsvar fra samme klubb
- Sikkerhetsnett gjør at man av og til bør velge den minst sikre (men litt dyrere) av to alternativer
- Kaptein og visekaptein, hva som skjer når kapteinen din ikke starter kan være noe komplisert og avhenge av andre valg. Dessuten kan dette også variere mellom turneringstyper.
- Formasjonsvalg posisjon: Når man har valg mellom forsvarer eller angriper, hva gir som regel mest poeng?
- Formasjonsvalg klubb: Å bruke blokker av flere spiller fra samme klubb vil øke sjansen for mange poeng.
- Formasjonsvalg Kaptein: Som regel bør man ha en god målscorer som kaptein, og samtidig velge andre fra samme klubb rundet han som kan gi assist.
- Premiefordelingen og antall deltagere påvirker hvor store sjanser man bør ta i lagkomponeringen
Hvordan få spillkunnskap?
Her må man tenke logisk og analytisk. Man har flere valg og det kan komme mange forskjellig utfall, så må man regne på verdien av de forskjellige valgene. Erfaring fra andre spill vil ofte være en fordel, og har man aldri hatt noen særlig interesse for spill er det et stort handicap. Analysene kan være enkle regnestykker man klarer i hodet, eller de kan være avanserte simuleringer kun gjort mulig ved hjelp av datakraft. Det siste krever en del erfaring i sannsynlighetsregning og programmering.
Meta-game
Den siste hovedkategorien av kunnskap som trengs er hva vi har valgt å kalle “Meta-game”. Dette handler om å forutse hva dine konkurrenter gjør og hvordan dette kan brukes til å spille bedre selv.
I praksis handler meta-game om å anslå hvor mye spillere er eid, og når en spiller er over-eid eller under-eid. For å illustrere; se for deg en fantasyturnering der Salah har 0% eierskap. Det er da helt åpenbart lurt for deg å bruke han på ditt lag. Men om du vet han er eid av 100% av de andre lagene er det kanskje bedre å finne enn annen. Dette er helt opplagte eksempler, men hva om han er eid av 50%, er det da for mye eller for lite? Punktet der det er like mye verdt å eie han som å ikke eie han kan kalles likevektspunkt og er et konsept ofte brukt i avansert spillteori (Nash equilibrium) . I DFS blir det mest et teoretisk tall da man som regel ikke er istand til å regne dette ut med særlig nøyaktighet. Likefullt tror vi det er mye forventning å hente her for de som er gode på dette eller ønsker å bli det.
Meta-game er nok den kategorien av kunnskap det er vanskeligst å bli god på. Men noen grep kan taes.
Hvis man finner spillere eller klubber som har noegenlunde lik odds hos bookmakerne, kan man anta at de i det minste burde vært nokså likt eid. Hvis det derimot ser ut som at en klubb eller spiller er mer eid en en annen med tilsvarende odds så bør man ta den som er minst eid neste runde. Noen sportsmenn har et større navn enn nåværende kvaliteter skulle tilsi. Kanskje de har gjort det veldig bra i det siste og er i god form? Dette kan føre til at de blir eid mer enn bookmakeroddsen egentlig antyder.
En annet nokså gjentagende mønster er i turneringer der de fleste kun setter et lag. Der vil de antatt beste valgene være tatt noe oftere enn i en turnering der deltagerne har flere lag. Hvis man har mange lag føles det bedre å gamble litt, men hvis man bare setter ett vil de flest gå for de safe valgene.
Simulering er også nyttig for å se hvilke klubber som kan se ut til å være overspilt. En vanlig observasjon vi har gjort er at de største underdogene (over 8 i vinnerodds) nesten alltid ser ut til å være et dårlig spill i et typisk hovedrunde-spill.
Oppsummering
Man kan være uenig i vår kategorisering av kunnskap som trengs for å spille bra DFS. Hovedmålsetningen med denne artikkelen er først og fremst å vise at DFS ikke bare handler om “å ha peiling på fotball”.
I lag-generatoren for hovedrunden har vi brukt vår sportskunnskap for å finne spillere som sannsynligvis starter og har sjans til å score. Vi har brukt vår spillkunnskap for å sette sammen lag basert på blokker av spillere i en formasjon som basert på simuleringer ser ut til å gi best forventning. Når det gjelder Meta-game så har vi kun tatt bort de aller dårligste lagene og heller latt det bli opp til deg å gjette hvilke spillere eller klubber som er under-eid denne runden.
.