Tips til Jaktstart-enkeltkamp

Her er det bare en kamp og du velger 5 spillere fritt fra de to klubbene, men maks en keeper og maks 3 angripere. Det er inget budsjett, men hver spiller har angitt bonuspoeng. Spillere fra favoritten får lite eller negative bonuspoeng, mens underdogen får mer plusspoeng. Det ligner litt på handicap i sport for å gjøre en ujevn match jevnere. Se reglene på Norsk Tipping.

Spillet ser enkelt ut, men hva som er et bra lag er ofte vanskelig å se for en nybegynner. I noen turneringer er det bra å bruke bare spiller fra en klubb, mens i andre kan det være bedre å blande litt.

Istedenfor å fokusere på spillere du liker eller ikke så kan det være bedre å sikte etter et bestemt mål-resultat og velge spillere basert på dette. Under følger vurderinger som må gjøres for de vanligste resultatene.


0-0
Her er rent bur poeng det eneste som gir mye poeng. På grunn av stablestraff bør man ikke ta 5 i forsvar fra en klubb. Som regel bør man ha 3+2 og 4+1 når det er veldig stor forskjell i bonuspoeng. Keeperen bør være fra underdogen siden det er et ekstra poeng å hente per 3 redninger. Hvis man har grunn til å tro at andre også sikter etter 0-0 må man passe på å ta en kombinasjonen med mest bonuspoeng. Kaptein bør være den som gir mest poeng, ofte keeper som kan få et ekstra poeng, eller forsvareren som gir mest bonuspoeng. Vise-kaptein bør være den som gir nest mest poeng.

Et stor problem med denne typen lag er at de har liten sjanse til noen som helst premie ved alle andre resultat enn 0-0. Dessuten bidrar ikke et slikt spill til å øke underholdningsverdien av å se på kampen.

1-0
Velg din målscorer samt en som gir assist. Fyll på med forsvarere/keeper fra samme klubb som får clean sheet. Igjen må man ta hensyn til stablestraff slik at man ikke bør ha mer en 3 tilsammen i forsvar. Har du ikke kommet til 5 tar du en midtbanespiller som vil få 1 poeng i rent bur poeng. Hvis du tror det er mange andre som sikter etter 1-0 og har samme målscorer som deg så bør fyllspillerene være de som gir mest bonuspoeng. Kaptein bør være den som får mest poeng gitt at det du sikter etter skjer. Merk at dette ikke alltid må være målscoreren din. En angriper får 4 poeng for mål som er det samme som en forsvarer får for rent bur, mens en midtbanespiller får 3 poeng for assist pluss ett poeng for rent bur.

Hvis det er stor forskjell i bonuspoeng mellom klubbene så må man vurdere å ta en spiller fra underdogen hvis man spiller på 1-0 til favoritten. Dette er ikke veldig intuitivt og man bør nesten sette opp et eksempel og regne for å skjønne at dette kan gi høyere sluttpoeng enn å ha et rent en-klubb lag. For eksempel kan det være et godt spill å ha keeper fra underdogen, 3 forsvarer og en planlagt målscorer fra favoritten.

Deltagerantallet i turneringen er også viktig for å avgjøre hvor stramt du skal sikte etter et resultat. Sett opp et lag, se for deg utfallet i kampen du sikter etter, og se om det finnes andre teoretisk oppsettinger som kan slå ditt lag. Kan du bytte ut en forsvarer mot en som gir mer bonuspoeng (ikke en som du håper blir målscorer eller assistgiver)? Er det mange med i turneringen ( 50+ lag) og du har en populær målscorer, så bør du kanskje ta forsvarer med mest bonuspoeng. Er det få lag med, kan du ta en forsvarer som gir litt mindre bonuspoeng, men som du mener har litt større sjans til å score. På den måten øker du sjansene dine på andre resultater en 1-0. Likeledes, hvis det er få lag du konkurerer mot, trenger du ikke blande klubber da et monotont lag har bedre vinnersjans på andre resultater enn 1-0. Keeper/forsvarer får et minus poeng per 2 mål sluppet inn.

1-1
Med flere enn et mål er det temmelig usannsynlig å klare å treffe blink på alle målscorere og assist-giver. Her kan det være bra å sikte på målscorer og assist for underdogen og så fylle opp med spillere som gir mest bonuspoeng fra underdogen. Hvis du tar en fra favorittklubben og håper han scorere så taper du mye alle de gangene det ikke skjer. Et enkelt oppsett er keeper pluss 4 ikke forsvarere fra underdogklubben, med kaptein på målscorer og assist-giver. Dette gir også muligheter på andre resultater med flere mål.

2-1, 3-1, 2-2 osv
Med mange mål og til begge lag lønner det seg mer å ta de typiske målscorerene, men det er å anbefale å ta bare fra en klubb da dette også kan gi premier på andre resultater lettere.